Aj keď si myslíte, že zákazník je všetko, hneď z úvodu si musíme povedať, že sa netreba báť prísť o zákazníka. Hneď pri prvotnom rokovaní klientom treba vysvetliť, čo je možné a čo nie, aj keď hrozí, že o klienta prídete.

Ak zákazníkovi poviete, že za dohodnutú sumu a pri zachovaní kvality mu danú službu alebo produkt neviete dodať podľa jeho očakávaní, môže sa stať, že pôjde ku konkurencii. Tam mu možno za tú istú cenu splnia očakávania, no pri výrazne nižšej kvalite. Keď sa zákazník v problematike zorientuje, spraví si prieskum trhu a zistí cenovú politiku, môže sa stať, že sa k vám vráti. Boli ste k nemu lojálni a jednali ste priamo. Navyše ste nesľubovali nesplniteľné a on sa vyhol tomu, že by pri samotnej realizácii projektu zistil, že sľúbené podmienky nebudú splnené. Otvorenosť je to, čo si zákazníci vážia.

Najlepšie fungujú referencie

Základom je referencia od spokojného zákazníka, ale aj referencia od niekoho, kto vás videl na prednáškach či na výstave a váš kontakt posunul ďalej svojim známym. Referencia dokonca dokáže prelomiť hranicu dôvery a nedôvery vo váš produkt u človeka, ktorý sa s vašou značkou ešte nestretol. Ak máte za sebou niekoho, kto vás odporučil, vaša vyjednávacia pozícia ako obchodníka je diametrálne odlišná. Keď si získate dôveru klienta, nepotrebujete žiadny drahý marketing, klienta máte na svojej strane.

Foto: unsplash.com