Slovné spojenie firemná kultúra sa v slovníku podnikateľov skloňuje dosť často. Na to, aby vám však bola na osoh, nie na škodu, ju musíte najprv správne a pravidelne analyzovať. Na to, aby vaši zamestnanci ťahali všetky za jeden povraz, je potrebné roky sa pripravovať.

Má vaša firma kríza? Prekoná ju zdravá firemná kultúra!
(zdroj: unsplash.com)

Kľúčoví sú vaši zamestnanci

Každá firma počas svojho života niekedy prejde nejakou krízou. Môžete stratiť vášho najväčšieho zákazníka alebo kľúčového dodávateľa, alebo mať dlhodobo slabú likviditu či nevydarený produkt, do ktorého ste investovali veľa času a financií, ukradnuté know-how, alebo ochorenie CEO v čele firmy, ktorá nebola pripravená na fungovanie bez neho. Každá kríza sa však dá prežiť, ak ste na ňu pripravený.

Počas krízy je vždy najdôležitejšie, aby všetci ľudia vo firme vedeli, čo majú robiť. Aby nestrácali pri svojich každodenných úkonoch čas a aby hospodárili so všetkými firemnými zdrojmi efektívne (vrátane času svojich kolegov). K tomu však potrebujú skúsenosti a právomoci konať bez monitoring a neustála práca na rozvoji firemnej kultúry to, čo vás a vašich zamestnancov pripraví na akúkoľvek krízu.

Uvažujete o novom spôsobe investovania? Pozrite si túto Finax akciu a získajte viac informácií o tomto spôsobe investovania, ktoré môže byť pre vás alebo vašu firmu naozaj výhodné.

Musíte sa zladiť

Kedy začína proces definovania firemnej kultúry? Odpoveď je jednoduchá: momentom, v ktorom ste sa rozhodli podnikať. Ak ste napríklad freelancer a vo firme pracujete len vy sám, vaša firemná kultúra odzrkadľuje vaše osobné hodnoty a prejavy správania sa.  Akonáhle ste vo firme viacerí, firemná kultúra predstavuje mix vašich osobných hodnôt, mix toho, čomu každý z vás verí a ako sa všetci prejavujete navonok.

Zaoberať sa otázkou firemných hodnôt a firemnej kultúry nie je nikdy priskoro. Najmä ak sú na zozname vašich firemných priorít spokojní zákazníci, efektivita práce a zdravé financie. Keď sa spýtate dvoch majiteľov spoločnej firmy, čo si predstavia pod pojmom kvalita práce, dostanete od každého inú odpoveď. Keď sa spýtate piatich pracovníkov zákazníckeho servisu, čo znamená pre nich spokojný zákazník, dostanete päť rôznych odpovedí.

Rôznorodé zmýšľanie u zamestnancov o firemných prioritách však stoja vašu firmu zbytočné peniaze, čas a úsilie. Nezladené konanie a slabá komunikácia prečo niečo robíme spôsobuje nedorozumenia, ktoré ľudí spomaľujú a berú im motiváciu k práci.

Poraďte sa s odborníkom

Je tak zrejmé, že nastavenie a rozvoj firemnej kultúry v menšej firme sú omnoho jednoduchšie, ako v nadnárodných korporáciách. Neznamená to však, že bez profesionálnej prípravy automaticky zvládne každý líder alebo CEO. Práca s firemnou kultúrou má svoje pravidlá a postupy, do ktorých treba zohľadniť špecifiká firmy, jej históriu, charakter a zvyky jej kľúčových zamestnancov alebo spoločníkov.

Ak radšej konzultujete svoju marketingovú stratégiu, účtovníctvo a dane s profesionálmi, lebo veríte tomu, že svoj čas a energiu máte venovať tomu, v čom ste skutočne dobrý, popremýšľajte, či si radšej nenajať aj človeka, ktorý to nerobí prvýkrát a urýchli celý proces. A prevedie vás a vašich ľudí bezpečne celým procesom.

Práca s konzultantom môže byť jednorazová, alebo sa môžete dohodnúť na dlhodobej spolupráci. V oboch prípadoch vám konzultant pomôže nastaviť firemné hodnoty a ukáže spôsoby, ako používať firemné hodnoty pri robení rozhodnutí vo firme. Pri dlhodobej spolupráci vám počas interných workshopov so zamestnancami pomáha upevňovať zmysel hodnôt vo firme a dôsledky ich (ne)rešpektovania.

Niekedy vzťahom vo firme pomôžu aj drobnosti – ako zlepšenie pracovnej atmosféry a prostredia. Klímu vo firme viete vylepšiť napríklad aj novým kávovarom, vybavením do kuchynky či inými pracovnými benefitmi. Na ich nákup môžete využiť tieto zľavové kódy a kupóny, vďaka ktorým ušetríte.